środa, 22 kwietnia 2015

Opakowanie w środowisku detalicznym

Design opakowań nie powstaje ani nie oddziałuje w próżni. Duże, małe niezależne lub sieciowe, domy towarowe, sklepy sieciowe czy centra handlowe - wszystkie są miejscem prezentowania produktów konsumentom. Jasną sprawą jest, że istnieje jeszcze inny rynek promocji i sprzedaży - internet. Jednakże nie w pełni może on konkurować z tradycyjnymi sklepami. Jakkolwiek coraz prężniej się rozwija i nie wiadomo czy za kilka dobrych lat nie będzie wiódł prymu w środowisku sprzedażowym. Jak ma się do tego projekt opakowania? Musi się ono łatwo zamykać i otwierać. Ze względu na to, że klienci odsyłają wiele produktów. Opakowanie musi się nadawać do wielokrotnego wykorzystania. Przyjmuje się, że w przyszłości nastąpi standaryzacja opakowań przeznaczonych do handlu internetowego.
Ogromny sukces w większości państw Europy odnoszą dyskonty. Wygrywają one w walce o klienta już nie tylko z innymi supermarketami, ale i hipermarketami czy małymi osiedlowymi sklepikami. Dzięki utrzymywaniu kosztów na niskim poziomie stały się największymi odbiorcami innowacyjnych rozwiązań. Przykładami są opakowania gotowe na półkę, eksponowanie produktów na paletach, opakowania zbiorcze i stosowanie lżejszych materiałów. Wyeksponowanie i uatrakcyjnienie tych niedrogich rozwiązań w oczach klientów będzie w przyszłości największym wyzwaniem dla sprzedawców detalicznych. 


Wracając do designu opakowań, konsumenci stawiają zarówno sprzedawcom detalicznym jak i właścicielom marek coraz większe wymagania. Oczekują bogatszego asortymentu oraz niższych cen. Najlepiej gdyby wszystko to osiągnąć przy minimalnym wpływie na środowisko. Ta dynamika rozwoju handlu detalicznego ma olbrzymi wpływ na rozwój opakowań. Silne naciski na obniżenie kosztów wręcz zmuszają do innowacji i tworzenia coraz to nowszych, ulepszonych rozwiązań opakowaniowych. Nie małe znaczenia w całym tym procesie ma wpływ opakowania na środowisko naturalne. Tutaj opakowania tekturowe mają znaczną przewagę. Wielu detalistów i właścicieli marek dostrzega korzyści wypływające ze stosowania opakowań z tektury falistej tj. recyklingu, odnawialności, czy też oszczędności energii.  Nie rzadko plastikowe pojemniki można zastąpić tekturą w 100% kompostowalną. 
Chcący odnieść sukces na rynku, sprzedawcy detaliczni będą musieli zwrócić większą uwagę na opakowania (klapowe, typu SRP i inne). W obecnym czasie, na półkach sklepowych królują opakowania typu SRP dlaczego?Obniżają one koszty wykładania towarów o blisko 50% jest to bardzo ładny wynik :) Bardziej radykalnym rozwiązaniem są palety. (około 70%)  jednakże ten sposób prezentowania towaru jest znacznie mniej atrakcyjny dla konsumenta.  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz